فواید آنتی اکسیدان چیست و در چه محصولاتی یافت می شود؟

فواید آنتی اکسیدان چیست و در چه محصولاتی یافت می شود؟

 

فواید آنتی اکسیدان چیست و در چه محصولاتی یافت می شود؟


وقتی به سلامتی و طول عمر فکر میکنیم اول و آخر به اسمی به نام آنتی اکسیدان می رسیم، زیرا آنتی اکسیدان با سلامتی گره خورده است و باعث طول عمر و شادابی انسان می شود.
اگر تمایل دارید که در مورد این ماده معجزه آسا بدانید همراه ما باشید تا به فواید و اینکه درچه محصولاتی یافت می شود بپردازیم.

فرایند اکسیداسیون فرایندی ست که باعث آسیب های سلولی می شود. به طور مثال وقتی شما سیبی را برش میزنید، از زمانی که سیب برش خورده در معرض اکسیژن قرار می گیرد کاملا اکسید می شود! فرایند نجات بخشی انتی اکسیدان ها از مبارزه با اکسیداسیون سلول ها اغاز میشود.
بدن ما با تولید آنتی اکسیدان ها تا حد زیادی جلو این اتفاق را می گیرد ولی با داشتن یک رژیم سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند به بدنمان در این زمینه کمک زیادی کند.

فواید آنتی اکسیدان

در روال طبیعی تبدیل غذا به انرژی در سلول های بدن مواد زائدی به نام رادیکال های آزاد تولید می شود.رادیکال های ازاد به غیراز سوخت و ساز درون سلولی، از منابع بیرونی مثل آلودگی هوا، مواد شیمیایی، دود سیگار، بعضی از داروها و نور خورشید نیز ایجاد می شود.
با توجه به اینکه بدن ما از میلیارد ها سلول تشکیل شده است، اگر بدن نتواند این رادیکال های آزاد را از بین ببرد دچار وضعیتی به اسم استرس اکسیداتیو می شود که باعث آسیب رسیدن به سلول و
DNA  آن می شود که بسیاری از بیماری های مزمن همچون سرطان، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، سکته قلبی در پی خواهد داشت.

خواص آنتی اکسیدان


آنتی اکسیدان ها منجر به افزایش طول عمر بیشتر افراد وکندشدن روند پیری بدن می شود. مصرف آنتی اکسیدان ها بر سلامتی انسان ها تاثیر مثبتی می گذارند که بعضی از تاثیرات فوق العاده آنتی اکسیدان ها بر بدن ما عبارتند از:


1- تقویت سیستم ایمنی بدن: با استفاده از انتی اکسیدان ها می توان سیستم ایمنی را تقویت کرد که باعث شناسایی به موقع رادیکال های ازاد و حذف آنها خواهد بود.

2- پیشگیری از ابتلا به سرطان: ویتامین های A و C میتوانند سلول های بدخیم سرطانی هستند. با تحقیقاتی که بر روی تاثیر رتیونیک اسید (ماده شیمیایی موجود در ویتامین A) انجام شده به این نتیجه رسیدند که این انتی اکسیدان قادر به مقابله با سرطان های سینه، ملانوم، کبد، ریه و پروستات است.

3- پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر: استرس اکسیداتیو باعث ایجاد بیماری های عصبی می شود. یکی از فواید آنتی اکسیدان پیشگیری از بیماری های مغز و اعصاب است. طبق تحقیقات انجام شده مصرف ویتامین های Aو  C  می تواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند.

4- پیشگیری از بیماری های قلبی: تحقیقات انجام شده در باره تاثیر ویتامین C نشان می دهد که ویتامین سی تا 50%خطر سکته قلبی را کاهش می دهد.

5- حفاظت از بینایی: آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A و  ویتامین E  و همچنین بتاکاروتن برای پیشگیری از پیری چشم، فساد ماکولای چشم، بیماری های شبکیه و آب مروارید تا به امروز ثابت شده اند، ضمن اینکه مواد حاوی آنتی اکسیدان مانند لوتئین که در زرده تخم مرغ و انواع توت ها و اسفناج وجود دارد نیز برای سلامتی چشم ها مفید است.

6- کاهش التهاب در بدن و پیشگیری آن: التهاب در بدن بعد از مبارزه گلوبول های سفید خون با مهاجمان بیرونی مثل باکتری ها و ویروس ها اتفاق می افتد، آنتی اکسیدان ها می توانند در کاهش این التهاب ها تاثیر گذار باشند. ضمن اینکه در تحقیقات از گذشته تا به امروز اثرات مثبت آنتی اکسیدان ها بر بیماریهای التهابی و خود ایمنی مثل ام اس بارها اثبات شده است.

آنتی اکسیدان طبیعی، راز پنهان سلامتی

 در تحقیقات سال 2012 ثابت شد که مکمل های مصنوعی آنتی اکسیدان بی اثر و یا حتی مضر هستند .از سویی این مکمل ها به دلیل غلظت بالا باعث بالا رفتن اکسیداسیون می شوند. در یکی دیگر از پژوهش های انجام شده نیز ثابت شد که مکمل های  ویتامین E و بتاکاروتن در دوزهای بالا افراد مصرف کننده را بیشتر از افراد عادی در معرض خطر مرگ قرار می دهد.

مهمترین تفاوت که در مکانیسم تاثر آنتی اکسیدان طبیعی و مصنوعی وجود دارد این است که وقتی آنتی اکسیدان طبیعی درهنگامی که به یک ملوکول اکترون می دهد تا  به صورت رادیکال آزاد در نیاید ، در نهایت بعد پایان کار در این مکانیسم بازیافت می شود و به صورت ماده زائد باقی نمی ماند ولی با استفاده از انتی اکسیدان مصنوعی عکس این جریان اتفاق می افتد که در نهایت باعث بالا رفتن استرس اکسیداتیو می شود.

 

میوه وسبزیجات، معادن آنتی اکسیدان ها

تا به اینجا از فواید و خواص آنتی اکسیدان ها آگاه شدیم اما دانستن به تنهایی این خواص کمکی به سلامتی ما نمی کند. در ابتدا باید بدانیم در کدام مواد آنتی اکسیدان وجود دارد تا بتوانیم در رژیم غذایی روزانه خود مقداری از آن را قرار دهیم.

سوال اصلی این است که میوه های دارای انتی اکسیدان کدام است و در کدام میوه یا سبزیجات انتی اکسیدان بیشتری وجود دارد؟

مقیاس علمی سنجش میزان آنتی اکسیدان موجود در میوه ها و سبزیجات  در دنیا ORAC است .طبق تحقیقاتی که بر اساس این مقیاس در مرکز تحقیقات غذایی بلتسویل انجام شده، زالزالک، تمشک، کنگر فرنگی، لوبیا، زغال اخته، شاتوت، گیشنیز بیشترین آنتی اکسیدان را داشتند.
همچنین طبق پژوهش های انجام شده با همین مقیاس گیاهان و ادویه هایی که بیشترین آنتی اکسیدان کسب کرده اند به ترتیب عبارتند از:
میخک، دارچین، پونه کوهی، زردچوبه، کاکائو، زیره، جعفری، ریحان، زنجبیل و آویشن می باشند.
سبزیجات، میوه ها و گیاهان و ادویه هایی که در بالا نام برده شد دارای آنتی اکسیدان های بالایی هستند، اما بقیه میوه های دارای آنتی اکسیدان که در این لیست نیستند هرکدام حاوی انواع آنتی اکسیدان های منحصر به فرد می باشند که باید در رژیم غذایی قرار بگیرند.
میوه هایی مثل گوجه فرنگی، انار، توت فرنگی، انگور قرمز، پیاز، سیر، کلم، کلم بروکلی همگی منابع خوبی از آنتی اکسیدان هستند.



فواید آنتی اکسیدان بر پوست

پوست در اثر حمله  رادیکال های آزاد به سلول های پوست دچار چین و چروک ، خشکی پوست و حتی سرطان های پوست دچار می شود.یکی از مهمترین خواص آنتی اکسیدان جلوگیری از تخریب سلولهای پوستی است. آنتی اکسیدان تاثرات زیادی در جوانی و شادابی پوست داردو خاصیت ارتجاعی پوست  را افزایش می دهد ضمن اینکه محافظ بسیار خوبی برای پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش نیز می باشد.

مهمترین سوال اینجاست که کدام آنتی اکسیدان ها برای پوست ما مفید هستند؟

1- ویتامین C تاثیر زیادی در کلاژن سازی و حفاظت از پوست دارد.
2- برای سفت شدن پوست و کاهش چین و چروک پوست می توان از رتینویک اسید موجود در ویتامین
A استفاده کرد.
3- برای برطرف کردن اثرات مضر نور خورشید بر پوست می توان از رزوراتول استفاده کرد که در انگور سیاه ، انواع توت ها و کاکائو به وفور یافت می شود.
4- برای مقابله با اشعه مضر برای نور خورشید نیز میتوان از ایده بنون که یکی از انواع پایدار کوانزیم کیوتن است استفاده کرد.

اصلاح سبک زندگی

برای اینکه سطح آنتی اکسیدان بدن را بالا ببریم، فقط خوردن آنتی اکسیدان به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه با داشتن عادتهای رفتاری درست و اصلاح سبک زندگی و ترک عادت های ناسالم سطح آنتی اکسیدان بدن را بالا نگه داشت تا منجر به کاهش رادیکال های آزاد شود.

برای افزایش آنتی اکسیدان و کاهش رادیکال های آزاد از این رفتارها اجتناب کنید :

1-خوردن فست فودها
2-مصرف نوشیدنی های الکلی
3- تماس با مواد شیمیایی و سموم
4- قرار گرفتن در معرض تشعشعات و آلاینده های مضر
5- کشیدن سیگار
6- استرس بالا

برای افزایش آنتی اکسیدان استفاده از کرم ضدآفتاب، ورزش منظم روزانه و خوردن وعده های غذایی کوچک از بهترین عادت هایی ست که در این مورد تاثیر گذار است.