از مشارکت در ساخت چه می‌دانید؟

از مشارکت در ساخت چه می‌دانید؟

از مشارکت در ساخت چه می دانید؟

یکی از بهترین راه های خانه دار شدن مشارکت در ساخت است، مخصوصا زمانی که شما ملک کلنگی یا زمین داشته باشید، اما فن و تخصص، همینطور هزینه کامل ساخت وساز را نداشته باشید.

در واقع مشارکت در ساخت نوعی قرارداد حساس  میان سازنده و مالک زمین است که بر طبق این قرارداد طرفین به نسبت سرمایه ی اعلامی و سهم خود با هم شریک می شوند.

به دیگر سخن، مشارکت در ساخت نوعی سرمایه گذاری در ساختمان است که مالک به کمک آن با در اختیار قراردادن زمین یا ملک کلنگی خود به سازنده در آپارتمان های احداثی شریک می شود.

این مشارکت با وجود سود زیاد برای طرفین از قبیل: تبدیل یک خانه قدیمی چندین ساله به تعدادی واحد آپارتمان نوساز و بالتبع افزایش سرمایه  و فروش راحت نسبت به خانه قدیمی، خلاصی از مشکلات عدیده اعم از بوی فاضلاب، خرابی لوله ها، نداشتن آسانسور، سیستم گرمایشی و سرمایشی غیر اصولی و ... ، که هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری خانه های قدیمی را بر مالک تحمیل می کند.


:تعهدات قانونی طرفین

در این قرارداد به دلیل واضح بودن تعهدات مالک نسبت به تعهدات سازنده ،ایجاب می کند که مالکان محترم  با آگاهی کامل و طبق نظر متخصصین املاک و مشاورین حقوقی اقدام به انعقاد قرارداد کنند ، چرا که در صورت عدم آگاهی از قوانین متوجه مسائل و خسارات زیادی خواهند شد.

:تعهدات مالک

 ملک و سند ملک  قابل رویت است، جزئیات آن به طور دقیق در قرارداد ذکر می شود.

تعهدات سازنده:

بر خلاف تعهدات مالک که واضح است، تعهدات سازنده هیچ الگوی دقیق و مشخصی ندارد و می تواند شامل هر گونه تعهداتی شود پس باید آگاه بود..!

بلاعوض در مشارکت چیست؟

لازم به ذکر است چون در ساخت پروژه مالک سرمایه خود را به صورت یکجا در اختیار سازنده گذاشته است و سازنده به صورت مرحله ای و طی چند سال هزینه می کند، برای اینکه حق مالک از لحاظ زمان و سود بانکی زائل نشود، سازنده ملکف می گردد مبلغی را به عنوان بلاعوض به مالک پرداخت کند که در درصد مشارکت هم محاسبه می گردد. که فرمول محاسبه بلاعوض در سایت ها مشخص است.

:مهمترین تعهدات که سازنده یا مجری می تواند عهده‌دار شود عبارتند از:

-پرداخت هزینه های عمرانی پروژه

-پرداخت هزینه های اداری پروژه

-پرداخت هزینه ماهانه به مالک بابت اجاره بها در زمان ساخت ( معمولا مالک در همان خانه ای که قرار است تخریب و مجددا ساخت شود، ساکن است. بنابراین با تخریب خانه قدیمی قطعا نیاز به محل اسکان مناسب وجود دارد.)

در تعیین بلاعوض به این نکته باید توجه داشت که لزوما سازنده‌ای که بلاعوض بیشتری می‌دهد سازنده بهتری نیست، بلکه باید به سابقه و تخصص او تکیه کرد. در این خصوص با کارشناس مشارکت در ساخت مشورت کرده و سعی کنید در قبال بلاعوض قرارداد چک بانکی دریافت کنید.

عبارت های حقوقی در قرارداد مشارکت در ساخت:

در قراردادهای مشارکت در ساخت اگر عباراتی از قبیل "طرفین خیار تدلیس، خیار غبن فاحش و ... را از خود سلب و ساقط می نمایند " قید شود، شما پس از امضای قرارداد  دیگر حق اقامه دعوی تحت عناوین کلاهبرداری، یا مغبون شدن و... را ندارید.

نحوه محاسبه قدرالسهم یا درصد مشارکت در ساخت:

در ارتباط با نحوه محاسبه درصد مشارکت در ساخت، اصول و قوانین رایجی وجود دارد. آن چه که دارای اهمیت است این است که در حالت عادی مبنای قیمت را بر وضعیت روز قرار می دهند و آن مبنا " قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در محله ای که زمین واقع شده است."

نحوه‌ی محاسبه ی بلاعوض در قرارداد مشارکت در ساخت از نظر بسیاری به شیوه زیر عنوان شده است:

A=ارزش کل ملک

B=قدرالسهم سازنده

C=هزینه ی ساخت

D=قدرالسهم مالک

E=بلاعوض

فرمول محاسبه درصد مشارکت   E=(A.B)-(C.D)    

با توجه به حساسیت موضوع قرارداد مشارکت در ساخت و نیاز به آگاهی کامل از بندهای آن، نیاز به مشاورین متخصص املاک تحت نظر مشاورین حقوقی انتظار می رود. دپارتمان تخصصی اسکان مال  شما را در جهت این امر راهنمایی کرده و آماده همکاری در زمینه های مشارکت در ساخت، خرید و فروش، انبوه سازی و ... می باشد.