مالیات نقل‌وانتقال ملک چگونه پرداخت میشود؟

مالیات نقل‌وانتقال ملک چگونه پرداخت میشود؟

قانون به زبان ساده

بر اساس ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم، نقل‌وانتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری محل، مشمول مالیات است. مالیات نقل‌وانتقال ملک بر اساس ارزش معاملاتی تعیین می‌شود، نه الزاماً مبلغ واقعی‌ای که خریدار و فروشنده در قرارداد توافق کرده‌اند. همچنین ماده ۵۹ نرخ مالیات نقل‌وانتقال قطعی ملک را پنج درصد ارزش معاملاتی اعلام کرده است. 

چه کسی مالیات را پرداخت می‌کند؟

در حالت معمول، مالیات نقل‌وانتقال بر عهده فروشنده یا انتقال‌دهنده است. با این حال، بهتر است در قرارداد نوشته شود مالیات، عوارض و هزینه‌های انتقال را چه کسی پرداخت می‌کند.

مراحل عملی پرداخت

1. مشخصات ملک و معامله در دفترخانه بررسی می‌شود.
2. ارزش معاملاتی و مبلغ مالیات محاسبه می‌شود.
3. مالیات از مسیر اعلام‌شده پرداخت می‌شود.
4. تأیید یا گواهی پرداخت در روند انتقال استفاده می‌شود.
5. پس از تعیین تکلیف مالیات و سایر بدهی‌ها، سند منتقل می‌شود.

مالیات با عوارض شهرداری فرق دارد

مالیات نقل‌وانتقال مربوط به سازمان امور مالیاتی است. عوارض نوسازی، پسماند و برخی بدهی‌های ساختمانی از مسیر شهرداری پیگیری می‌شوند. این هزینه‌ها جدا از مالیات فروش ملک هستند.

نکات مهم

* مالیات اجاره با مالیات فروش ملک فرق دارد.
* املاک تجاری و سرقفلی ممکن است مقررات جداگانه داشته باشند.
* قبل از روز دفترخانه، تکلیف مالیات و عوارض را مشخص کنید.
* رسیدهای پرداخت را نگه دارید.
* مبلغ واقعی معامله و تعهدات مالی را روشن و دقیق در قرارداد بنویسید.

جمع‌بندی

مالیات نقل‌وانتقال معمولاً بر عهده فروشنده است و بر اساس ارزش معاملاتی ملک محاسبه می‌شود. بهتر است چند روز قبل از انتقال سند، از دفترخانه یا سازمان امور مالیاتی درباره مبلغ و مدارک لازم مطمئن شوید