چه صاحبخانه‌هایی می‌توانند از تخفیف مالیات اجاره استفاده کنند؟

چه صاحبخانه‌هایی می‌توانند از تخفیف مالیات اجاره استفاده کنند؟

قانون جدید چه تغییری ایجاد کرده است؟

قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در سال ۱۴۰۳ مقررات و مشوق‌های تازه‌ای برای بازار اجاره ایجاد کرد. از جمله برای برخی موجران و قراردادهایی که شرایط تعیین‌شده در قانون را داشته باشند، تخفیف مالیات بر درآمد اجاره در نظر گرفته شده است. 

برای نمونه، قانون برای سرپرست خانوار تا میزان مشخص قانونی و همچنین موجری که خودش در واحد مسکونی دیگری مستأجر است، در محدوده مقرر امکان استفاده از تخفیف را پیش‌بینی کرده است. 

چه کسانی باید این موضوع را بررسی کنند؟

صاحبخانه‌هایی که ملک مسکونی اجاره داده‌اند، موجرانی که خودشان مستأجر هستند و افرادی که قراردادهای بلندمدت منعقد می‌کنند بهتر است قبل از محاسبه مالیات، شرایط تخفیف‌های قانونی را بررسی کنند.

برای استفاده از تخفیف چه کنیم؟

قرارداد اجاره را واقعی و در سامانه قانونی مربوط ثبت کنید. اطلاعات مبلغ ودیعه، اجاره و مدت قرارداد نیز باید صحیح باشد.

مدارکی که نشان می‌دهد مشمول یکی از شرایط تخفیف هستید نگه دارید و هنگام انجام تکالیف مالیاتی، مقررات همان سال مالیاتی را بررسی کنید.

آیا تخفیف یعنی هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنیم؟

نه لزوماً. میزان تخفیف به شرایط شخص و قرارداد بستگی دارد. ممکن است فرد از تخفیف کامل یا بخشی برخوردار شود یا اساساً شرایط استفاده از آن را نداشته باشد.

نکات مهم

ثبت نکردن صحیح قرارداد می‌تواند استفاده از بعضی مزایای قانونی را دشوار کند. قانون جدید همچنین موجران املاک مسکونی را مکلف کرده قرارداد اجاره را در سامانه ثبت معاملات املاک یا سامانه الکترونیک ثبت اسناد، با رعایت مقررات، ثبت کنند. 

جمع‌بندی

قبل از پرداخت مالیات اجاره، فقط مبلغ مالیات را بررسی نکنید. ببینید آیا قرارداد و وضعیت خانوادگی شما مشمول تخفیف‌های قانونی می‌شود یا خیر